,,ქრისტე აღსდგა!” თუ ,,ქრისტე აღდგა!”

0
1225
ბო­ლო წლებ­ში, ყო­ვე­ლი აღ­დგო­მის დღე­სას­წა­უ­ლის დღე­ებ­ში, შე­ი­ნიშ­ნე­ბა ერ­თგვა­რი გა­მძაფ­რე­ბუ­ლი ინ­ტე­რე­სი-გამო­ძი­ე­ბა სწო­რი ფორ­მი­სა: „ქრის­ტე აღ­დგა!“ თუ „ქრის­ტე აღ­სდგა!“..?
დღე­სას­წა­უ­ლის მო­ნა­წი­ლე­თა­თვის სრუ­ლი­ად ბუ­ნებ­რი­ვია და მი­სა­ღე­ბი: „ქრის­ტე აღ­სდგა!“ ასე ის­მის ამ­ბი­ო­ნი­დან; ასეა ლი­ტურ­გი­კულ კრებულებ­ში, რო­მლებიც იკი­თხე­ბო­და და იკითხე­ბა აღ­დგო­მის დღე­სას­წა­ულ­ზე და დღე­სას­წა­უ­ლის დღე­ებ­ში, – ბრწყინ­ვა­ლე შვი­დე­უ­ლი­დან ამაღ­ლე­ბა­მდე, დღესასწაუ­ლის წარ­გზავ­ნა­მდე; ასეა XIX-XX სა­უ­კუ­ნეების კლა­სი­კოს­თა ნა­წე­რებ­ში (ილია, აკა­კი, ვა­ჟა…); ასე იწე­რე­ბო­და წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში XX სა­უ­კუ­ნის პრე­სა­შიც, ასე ულო­ცავ­დნენ და ულო­ცა­ვენ დღე­საც მარ­თლმა­დი­დებ­ლე­ბი უდი­დეს ქრის­ტი­ა­ნულ სა­უფ­ლო დღე­სას­წა­ულს ერ­თმა­ნეთს.
დღეს ენათ­მეც­ნი­ერ­თა ერ­თი ნა­წი­ლის კა­ტე­გო­რი­უ­ლი მო­თხოვ­ნით (გრა­მა­ტი­კუ­ლი თვალ­საზ­რი­სით მარ­თე­ბუ­ლა­დაც), „ქრისტე აღ­სდგა!“ შე­ცდო­მაა და უნ­და იწე­რე­ბო­დეს: „ქრის­ტე აღ­დგა!“
,,ოდიში ნიუსი'' გთვაზობთ ადაპტირებულ ფრაგმენტებს მკვლევარ ნინო ხახიაშვილის ნაშრომიდან, რომელიც BU ცოდნის პორტალზეა გამოქვეყნებული.
 
ჯერ კი­დევ გა­სუ­ლი სა­უ­კუ­ნის ოცი­ან წლებ­ში აკა­კი შა­ნი­ძე წერ­და: „ცო­ცხალ ენას, ისეთ­საც კი, რომე­ლიც ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი ტრა­დი­ცი­ის ვიწ­რო კა­ლა­პოტ­შია მო­მწყვდე­უ­ლი, არ შე­უძ­ლია ერთ დო­ნე­ზე და­დგეს და დიდხანს ემორ­ჩი­ლე­ბო­დეს ერ­თხელ შექ­მნილ-შე­მუ­შა­ვე­ბულ ნორ­მებს, არა­მედ იგი მუ­დამ ძვე­ლი ფორ­მე­ბის და­რღვე­ვი­სა და ახ­ლის შექ­მნის პრო­ცეს­შია.
 ჩვე­ნი პრე­ფიქ­სე­ბის ხმა­რე­ბის წე­სე­ბის მხრივ, ძვე­ლად­გან­ვე თანდა­ყო­ლი­ლი ჰქონ­და ისე­თი თვი­სე­ბა, რომ ად­ვი­ლად შე­იძ­ლე­ბო­და მი­სი ნორ­მე­ბის შე­რყე­ვა და შემ­დეგ და­რღვე­ვაც. სხვა რომ არა იყოს რა, მარ­ტო ის გარე­მო­ე­ბა, რომ სხვა­დას­ხვა მო­რფო­ლო­გი­ურ ელე­მენ­ტებს  ერ­თი და იგი­ვე ფო­ნე­ტი­კუ­რი სა­ხე აქვს, სა­კმა­რი­სი უნდა ყო­ფი­ლი­ყო, რომ ისი­ნი ერ­თურთ­ში აჰ­რე­ო­და კაცს. ეს მით უფ­რო ად­ვი­ლი უნ­და ყო­ფი­ლი­ყო, რომ ამ პრე­ფიქ­სე­ბის ხმარე­ბის წე­სე­ბი, გან­სა­კუთ­რე­ბით კი ნორ­მე­ბი მე­სა­მე ობი­ექ­ტუ­რი პი­რის უღ­ლე­ბი­სა, ზოგ­ჯერ ძნე­ლად გა­სა­გე­ბია, ყო­ველ შემთხვე­ვა­ში რთუ­ლია ძა­ლი­ან. ამი­ტომ ენას უნ­და მო­ე­ნა­ხა რა­ი­მე გამო­სა­ვა­ლი, რომ სირ­თუ­ლე გა­ე­მარ­ტი­ვე­ბი­ნა და ამით შეემ­სუ­ბუ­ქე­ბი­ნა ის მძი­მე სა­ქმე, რო­მე­ლიც მო­ი­თხოვ­და (და მე­რმე ყო­ველ წუთს!) მე­ტის­მეტ სი­ფხიზ­ლეს გრა­მა­ტი­კუ­ლი აზროვ­ნე­ბის სფე­რო­ში. გამო­სა­ვა­ლი აღმო­ჩნდა, მაგ­რამ ორ­გვა­რი: ერთ­მა იქა­მდე მო­გვიყ­ვა­ნა, რომ სუ­ბი­ექტ-ობი­ექ­ტუ­რი პრეფიქსი ჰ//ს ისეთ ფორ­მებ­ში გა­ჩნდა, სა­დაც მას არა­ვი­თა­რი ად­გი­ლი არ უნ­და ჰქონ­დეს, ხო­ლო მე­ო­რემ, პი­რი­ქით, სულ მთლად გამო­დევ­ნა იგი ხმა­რე­ბი­დან. ორ­სა­ვე უკი­დუ­რე­სო­ბას სა­თა­ვე ძველ ქარ­თულ­ში აქვს“, – წერ­და აკა­კი შა­ნი­ძე 
ხში­რად ეს ცვლი­ლე­ბე­ბი და­მო­კი­დე­ბუ­ლი იყო სკო­ლა­ზე, ად­გილ­ზე, ავ­ტო­რი­სა თუ გადა­მწერ­ლის ვი­ნა­ო­ბა­ზე…სა­ქმის ასეთ­მა მდგო­მა­რე­ო­ბამ აი­ძუ­ლა ზო­გი­ერ­თი პი­რი ორ­თოგ­რა­ფი­უ­ლი რე­ფორ­მა გა­ე­ტა­რე­ბი­ნა სა­ლი­ტე­რა­ტუ­რო ენა­ში, მაგ­რამ ამა­ოდ…
 
ცნობილი ენათეცნიერი ბე­სა­რი­ონ ჯორ­ბე­ნა­ძე მო­ნოგ­რა­ფი­ა­ში – „ქარ­თუ­ლი ენის ფა­კულ­ტა­ტი­უ­რი გრა­მა­ტი­კის სა­კი­თხე­ბი“, სწო­რედ ასეთ სა­დავო სა­კი­თხებს განი­ხი­ლავს და ცდი­ლობს, ახ­სნას დღე­მდე სა­და­ვოდ ქცე­უ­ლი ისე­თი სა­კი­თხე­ბი, რო­გო­რი­ცაა „ქრის­ტე აღ­დგა“ თუ „ქრის­ტე აღ­სდგა“, ყვა­ვის თუ ჰყვა­ვის, მი­ქრის თუ მი­ჰქრის… და ა. შ. ბ. ჯორბენაძის თვალ­საზ­რი­სით, პი­რის ნიშ­ნე­ბი ამ შემთხვე­ვა­ში ლექ­სი­კურ  მნიშ­ვნე­ლო­ბა­თა გან­მას­ხვა­ვებ­ლა­დაა გამო­ყე­ნე­ბუ­ლი.
 
„ენა­ში არ­სე­ბობს მნიშ­ვნე­ლო­ბა­თა ორი სა­ხე­ო­ბა: ლექ­სი­კუ­რი და გრა­მა­ტი­კუ­ლი, რომ­ლე­ბიც შე­სა­ბა­მი­სი ფორ­მობ­რი­ვი ინვენტარით  გამო­ი­ხა­ტე­ბა, – აღ­ნიშ­ნავს მკვლევარი, – როგორც ცნობი­ლია, ფა­კულ­ტა­ტი­ურ (არა­ძი­რი­თად) მო­ვლე­ნას­თან მა­შინ გვაქვს სა­ქმე, რო­ცა ლექ­სი­კურ მნიშ­ვნე­ლო­ბა­თა განმას­ხვა­ვებ­ლად გამო­ი­ყე­ნე­ბა ის ფორ­მან­ტე­ბი, რომ­ლე­ბიც, რო­გორც წე­სი, ენა­ში ფორ­მათ­წარ­მო­ე­ბი­თი და­ნიშ­ნუ­ლე­ბი­თაა გამო­ყე­ნე­ბუ­ლი. და პი­რი­ქით, გრა­მა­ტი­კულ მნიშ­ვნე­ლო­ბებს განას­ხვა­ვე­ბენ ყვე­ლა სხვა შე­მთხვე­ვა­ში ლექ­სი­კურ მნიშვნელობათა გან­მას­ხვა­ვე­ბე­ლი ფორ­მან­ტე­ბი.
 
ფა­კულ­ტა­ტი­უ­რი სა­შუ­ა­ლე­ბა­ნი იმ ენობ­რივ მო­ვლე­ნა­თა რიგს განე­კუთ­ვნე­ბა, რომ­ლე­ბიც ლა­მის ყო­ველ­დღი­უ­რად იჩე­ნენ თავს ენა­ში. ბევ­რი მათ­გა­ნი უკ­ვა­ლოდ იკარ­გე­ბა, ზო­გიც უფ­რო ხან­გრძლი­ვად შემო­რჩე­ბა ენას; უმ­ცი­რე­სი ნა­წი­ლი კი სა­ბო­ლო­ოდ მკვიდ­რდე­ბა და დრო­თა გან­მავ­ლო­ბა­ში შე­საძ­ლოა სი­ტყვათ­წარ­მო­ე­ბის ძი­რი­თად წე­სა­დაც იქ­ცეს, სწო­რედ ამ მო­ვლე­ნის თვალ­სა­ჩი­ნო ნი­მუ­შია ,,აღ­დგო­მა'' სი­ტყვის სე­მან­ტი­კუ­რი გადა­აზ­რე­ბაც. 
გვაქვს: 
აღ-დგო­მა – ქრის­ტეს მკვდრე­თით აღდ­გო­მის დღე­სას­წა­უ­ლი, ის­ტო­რი­უ­ლად მო­მდი­ნა­რე­ობს გა­ზა­ფხუ­ლის დღესასწაულისგან. გადა­ტა­ნით: დღე­სას­წა­უ­ლი, ზე­ი­მი, სა­სი­ხა­რუ­ლო დღე. გრა­მა­ტი­კუ­ლად მას­და­რია აღ-დგ-ებ-ა ზმნი­სა. 
ა-დგო­მა – ვერ­ტი­კა­ლუ­რი მდგო­მა­რე­ო­ბის მი­ღე­ბა. გრა­მა­ტი­კუ­ლად მას­და­რია ა-დგ-ებ-ა ზმნი­სა.
ამ ორი მნიშ­ვნე­ლო­ბის ფორ­მობ­რი­ვი გა­რჩე­ვა ისევ ფა­კულ­ტა­ტი­უ­რ სა­შუ­ა­ლე­ბას დაეკისრა –  პი­რის ნი­შანს:
აღ-ს-დგ-ებ-ა – გა­ცო­ცხლდე­ბა,
აღ-დგ-ებ-ა – განახ­ლდე­ბა, ძველ სა­ხეს და­იბ­რუ­ნებს.
„ქრის­ტე აღ(ს)დგა“.   
,და­ნგრე­უ­ლი ქა­ლა­ქე­ბი აღ­დგა“. 
„გა­რი­ცხუ­ლი სტუ­დენ­ტი აღ­დგა მე­სა­მე კურს­ზე“.
 
ასე რომ, აღ- და ა- ზმნის­წი­ნი­ან ფორ­მა­თა სე­მან­ტი­კურ და­პი­რის­პი­რე­ბას რთუ­ლი ფორ­მობ­რივ-სე­მან­ტი­კუ­რი ცვლი­ლე­ბა­ნი მოჰყვა თან.
მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ პი­რის კა­ტე­გო­რია ერთ-ერ­თი სტა­ბი­ლუ­რი ზმნუ­რი კა­ტე­გო­რი­აა, ამ შე­მთხვე­ვა­შიც აღმო­ჩნდა შესაძლე­ბე­ლი მი­სი ფა­კულ­ტა­ტი­უ­რი გამო­ყე­ნე­ბა სულ სხვა და­ნიშ­ნუ­ლე­ბით…
ამ დროს არ­სე­ბი­თი მნიშ­ვნე­ლო­ბა ენი­ჭე­ბა ენის მფლო­ბე­ლის და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბას ენობ­რი­ვი მო­ვლე­ნე­ბი­სა­დმი.
 
ამი­ტო­მაც ზედ­მე­ტი არ იქ­ნე­ბა გა­ვიხ­სე­ნოთ კ. გა­მსა­ხურ­დი­ას ერ­თი მო­საზ­რე­ბა. სა­უ­ბა­რია ერთ-ერ­თი ლექ­სის სა­თა­უ­რის შესა­ხებ: „ამ ლექ­სის სა­თა­უ­რი იყო „ჰყვა­ვის გუ­რია“ კი არა, „ყვა­ვის გუ­რია“. ამი­ტომ გუ­რუ­ლე­ბი სა­მარ­თლი­ან უკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბას გამო­სთქვამ­დნენ ჩემს წი­ნა­შე და მი­მტკი­ცებ­დნენ, რომ გუ­რია ყვა­ვი­სა კი არ არი­სო, სა­ქარ­თვე­ლო­სი­აო“ (გა­მსა­ხურ­დია 1965: 493). შემ­დეგ: უნ­და იყო­სო ჰქონ­და, მი­ჰქრის… „მი­ქრის – ეს ხომ ღი­მი­ლის მო­მგვრე­ლი სი­ტყვაა, ე. ი. მის წარმო­მთქმელს თავში უქ­რის… ჩანს – რა ქარ­თუ­ლი­ა? უცი­ლოდ უნ­და და­ი­წე­როს სჩანს…“ (გა­მსა­ხურ­დია 1967: 261).
 
წმინ­და გრა­მა­ტი­კუ­ლი პო­ზი­ცი­ი­დან უთუ­ოდ მცდარ ამ მსჯე­ლო­ბა­ში ნა­თლა­დაა წარმო­ჩე­ნი­ლი ლექ­სი­კურ და გრა­მა­ტი­კულ მნიშ­ვნე­ლო­ბა­თა ფა­კულ­ტა­ტი­უ­რი გან­სხვა­ვე­ბის ტენ­დენ­ცია, რაც ვრცელდება აღსდგა – აღდგაზეც. “, – შე­ნიშ­ნავს ბე­სა­რი­ონ ჯორ­ბე­ნა­ძე… 
„ზე­მოთ ზმნის­წინ­თა ძველ და ახალ სა­ხე­ო­ბა­თა ფა­კულ­ტა­ტი­უ­რი და­ნიშ­ნუ­ლე­ბის რკვე­ვი­სას და­სა­ხე­ლე­ბუ­ლი იყო აღ-დგ-ა და ა-დგ-ა ფორ­მა­თა სე­მან­ტი­კუ­რი და­პი­რის­პი­რე­ბის ფაქ­ტიც.
თა­ვის მხრივ,  აღ-დგ-ა და­უ­კავ­შირ­და ორ მნიშ­ვნე­ლო­ბას:
ა) „მკვდრე­თით აღ­დგო­მა, გა­ცო­ცხლე­ბა“,
ბ) „აღ­დგე­ნა“.
ენამ აქაც სცა­და სხვა­ო­ბის და­მყა­რე­ბა და ეს და­ნიშ­ნუ­ლე­ბა მო­რფო­ლო­გი­უ­რად ზედ­მეტ ს- პი­რის ნი­შანს და­ა­კის­რა:
„აღ-ს-დგ-ა მკვდრე­თით“ მაგ­რამ: „აღ-დგ-ა თა­ვის უფ­ლე­ბებ­ში“ 
 
კარ­გა­დაა ცნო­ბი­ლი, რომ სა­ლი­ტე­რა­ტუ­რო ენა ნორ­მი­რე­ბუ­ლი სის­ტე­მაა, წი­ნას­წარ შე­მუ­შა­ვე­ბულ წე­სებ­სა და კა­ნო­ნებ­ზე დამყა­რე­ბუ­ლი. და მა­ინც, არ­სე­ბობს ისე­თი ლექ­სი­კუ­რი, მო­რფო­ლო­გი­უ­რი და სინ­ტაქ­სუ­რი მო­ნა­ცე­მე­ბი, რომ­ლე­ბიც სა­ვსე­ბით უმარ­თე­ბუ­ლოა ქარ­თუ­ლი ენის გრა­მა­ტი­კუ­ლი სის­ტე­მის თვალ­საზ­რი­სით (და­ღ­მა, აქა­უ­რი, იქა­უ­რი (კა­ცი), ვდგა­ვარ, ვზივარ…), მაგ­რამ მათ სა­კუ­თა­რი, მყა­რი ად­გი­ლი აქვთ ენა­ში მო­პო­ვე­ბუ­ლი. რო­გორც აკად. არ­ნოლდ ჩი­ქო­ბა­ვა აღ­ნიშ­ნა­ვდა, მათ „უყოყ­მა­ნო სო­ცი­ა­ლუ­რი სა­ნქცია“ აქვთ.   
„სო­ცი­ა­ლუ­რი სა­ნქცია“ გუ­ლის­ხმობს ამა თუ იმ ფორ­მის გა­ვრცე­ლე­ბუ­ლო­ბას და სა­ლი­ტე­რა­ტუ­რო ენა­ში და­მკვიდ­რე­ბას. შეიძლე­ბა ით­ქვას, რომ სო­ცი­ა­ლუ­რი სა­ნქცია იმა­ვეს ნიშ­ნავს, რა­საც გუ­ლის­ხმობ­და ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძე გამო­ნათ­ქვამ­ში: „ხალ­ხია ენის კა­ნო­ნის და­მდე­ბი და არა ან­ბანთ თე­ო­რი­ტი­კა“.
 
ვფიქ­რობთ, „ქრის­ტე აღ­სდგა! – ჭეშ­მა­რი­ტად!“, რო­გორც ქრის­ტი­ა­ნუ­ლი ტერ­მი­ნი (მი­ლოც­ვის ფორ­მუ­ლა), მყა­რა­დაა დამკვიდ­რე­ბუ­ლი და აკა­კი წე­რეთ­ლის სი­ტყვე­ბი რომ გა­ვი­მე­ო­როთ, – „ეს ერ­თი სი­ტყვა, თვრა­მე­ტი სა­უ­კუ­ნის­გან გაფოლადებუ­ლი“ (დღეს უკვე ოცი საუკუნისაგან), ძვალ-რბილ­ში რომ უვ­ლის ყვე­ლას, უყოყ­მა­ნოდ „სო­ცი­ა­ლუ­რი სა­ნ­ქცი­ის“ მფლო­ბე­ლია.

წინა სტატიადავით სააკაშვილს უკრაინაში ბინადრობის უფლება გაუუქმეს
შემდეგი სტატიასოხუმში სერგეი ლავროვი ჩადის
ტელეკომპანია ოდიშის საინფორმაციო სამსახური